למה התקציב החודשי כל כך חשוב?

למה התקציב החודשי כל כך חשוב?

למה אנחנו צריכים להיות כל כך מפורטים ולדייק ברישום כל ההכנסות וההוצאות שלנו? האם זה לא מספיק שאנחנו יודעים כמה אנחנו מרוויחים, ולשלוט בהוצאות שלנו?

לא, זה לא מספיק. הידיעה כמה אנחנו מרוויחים ושליטה בהוצאות אינה מספיקה. ולמה? כי שליטה מסוג זה אינה לוקחת בחשבון הוצאות עתידיות, הוצאות שנתיות חד פעמיות (כמו טסט שנתי) והוצאות בלתי צפויות. ובעצם אין דבר כזה הוצאות בלתי צפויות. כי כל הוצאה צפויה, למרות שלפעמים איננו יודעים מתי היא תתרחש. כמו למשל תיקונים של מכשירים חשמליים או צורך בקניית מכשיר חדש, כי הישן כבר לא שווה תיקון. ושליטה בהוצאות בלי תקצוב מתוכנן, גם לא לוקחת בחשבון תוכניות עתידיות, מטרות וחלומות שנרצה להגשים. וכך כשרק שולטים בתקציב בלי תכנון, כל הוצאה "בלתי צפויה", משבשת לנו את התקציב ומכבידה עליו, ואין באפשרותנו לכסות את הקניה הלא מתוכננת. במקרה כזה, או שנאלץ לוותר על ההוצאה, או שנכנס למינוס. לרוב, קשה מאוד לוותר על הוצאה כזאת, והרבה יותר קל להכנס למינוס. במיוחד בגלל שהבנק או מעניקי אשראי אחרים יהיו נדיבים מאוד ויתנו לנו בקלות מסגרת אשראי או הלוואה, כדי שנוכל לרכוש מה שאנחנו כל כך רוצים. אבל מחיר החזר ההלוואה יכול להיות מאוד גבוה, גם פיזי וגם רגשי.

לא להגשים תוכניות וחלומות זאת אפשרות עוד יותר קשה. מה, לא ניסע לחופשה באירופה עם כל המשפחה? מה, לא נעבור מדירת שלושה חדרים לבית פרטי עם ארבעה חדרים וחצר עם גינה? מה, לא נקנה מכונית חדשה וגדולה כדי לנהוג בה בגאווה בשכונה? אין מצב! לא אחרי שהשקענו כל כך הרבה מאמצים בעבודה! אחרי שהקרבנו כל כך הרבה זמן וכסף, לא בא בחשבון שנוותר על המותרות האלה. אנחנו חייבים להציג לראווה לכולם, למה עבדנו כל כך קשה. אנחנו חייבים להראות לכולם בסביבה שלנו שאנחנו מצליחים ומתקדמים בחיים. גם במחיר של לקחת הלוואות כדי לממן את כל המותרות.

כשהרגשות הללו מתעוררים, קשה מאוד לעשות פסק זמן ולבדוק מה תהיינה התוצאות. קשה לחשוב על הערמומיות של החובות ועל טבעם לגדול ולצמוח בלי שליטה. זה נכון, הצלחנו להגשים את התוכניות שלנו, אבל באיזה מחיר? לא מספיק שהבנק עכשיו מחייב את החשבון שלנו כל חודש בהוצאה נוספת כדי לשלם את החוב, יש הוצאות נוספות על ריבית ועמלות יקרות. וההוצאות האלה מקטינות את סכום הכסף הפנוי שיש לנו כל חודש עבור ההוצאות השוטפות. וכך לפתע יש לנו פחות כסף ביום יום עבור צרכים שהתרגלנו אליהם בעבר, כאשר ניהלנו את החשבון בשליטה על ההכנסה, בלי תקציב להוצאות מיוחדות.

כאשר יש לנו תקציב, אנחנו יודעים בדיוק מה ההוצאות שלנו בשגרה. אנחנו יודעים מה אנחנו חוסכים עבור הוצאות עתידיות, ואנחנו יודעים בדיוק מתי יהיה לנו מספיק כסף עבור ההוצאות האלה. מתכננים טיול לאירופה? בודקים כמה הוא עולה, מתחילים לחסוך לקראתו, וברגע שהכסף נחסך – אפשר לצאת לטיול המיוחל. רוצים מכונית חדשה? אין בעיה, מתחילים לחסוך, ובודקים איזה סכום צריך לשים בצד כדי לרכוש מכונית חדשה כל חמש שנים, כמו שעון. נהיה מוכנים לקראת כל אותם הוצאות "לא צפויות", לא תהיינה יותר בלתי צפויות. כאשר נאלץ לקנות מקרר חדש או לתקן את המזגן, הכסף כבר נחסך לשם כך. וכך נוכל לתמוך בכל ההוצאות שלנו ולהגיע לתקופת הפרישה בשקט, בלי דאגות פרנסה. כי ידענו לתכנן. וידע זה כוח.

תכנון וניהול התקציב מאפשר לנו לתכנן סדרי עדיפויות בהוצאות שלנו. אנחנו מחליטים מה חשוב יותר, מה קודם ומה מאוחר יותר. ונפטרים מהבזבוז.

אנחנו עובדים הרבה תמורת הכסף שלנו והסכום שנקבל בתחילת החודש ידוע לנו. לכן כל כך חשוב להשתמש בו בתבונה.

אנחנו צריכים לשלוט בכסף שלנו ולא לתת לו לשלוט בנו!

מינדי

פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובות פייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *